torstai 17. syyskuuta 2015

Lausahduksia,mitä ei kannata sanoa diabeetikolle.

Se mun edellinen oli aika jyrkkä ja hieman vihaisen kuuloinen,vaikka tarkoitukseni ei ollut olla negatiivinen. Syynä oli myös korkeat verensokerit,jotka saa mut yleensä tosi ärtyneeksi. Kertaus on opintojen äiti :-)

1. "Mutta ethän sä näytä diabeetikolta ollenkaan!?" - Diabetes ei näy aina ulospäin,ellei sitten pumppuhoitoisella ole näkyvissä insuliinipumppu.


2. "No onneksi sulla ei ole syöpää!" - Tämä lause on yleensä lohduton,sillä syöpä ja diabetes on kaksi täysin eri sairautta. Meillä on jo tämä ikävä tauti,joten miksi meidän pitäisi ajatella,että "asiat voisi olla huonommin" ? 

3. "Mun mummullani oli kans diabetes. Sen jalat amputoitiin ja sit se kuoli.." - Ikävä kuulla,mutta pelottelutarinat eivät tuo minkäänlaista rohkaisua ja jaksamista eteenpäin.


4. "Onko sun pakko pistää julkisissa tiloissa? Mua ällöttää.." - Tämän lauseen itsekin ymmärrän,mutta on ollut tilanteita,missä en ole päässyt esim.vessaan piikittämään joten on ollut vähän pakko pistää muiden ihmisten seurassa. Yritän kyllä pistää niin,ettei monet ihmiset edes huomaisi. 


5. "Ooks sä joku narkkari vai?" - En,pistän siitä syystä että pysyn hengissä. Me ei pistetä muuten suoneen,ellei sitten vahingossa törkkää. 


6. "Laihtumalla pääset eroon diabeteksesta." - Ykkösestä ei pääse,ellei joku tiedemies keksi parannuskeinoa. Kakkonen ei myöskään ole pelkällä ylipainolla ja herkuilla aiheutettu,mutta laihduttamalla ja terveellisellä ruokavaliolla siitä pääsee eroon. 


7. "Eiks tuo diabetes ole vähän niinku ominaisuus - pistät inskat ja that's it." Voih,kun olisikin niin helppoa! Lisäksi sun pitää mittailla verensokereita monta kertaa päivässä,riippuen siis mitä lääkäri/hoitaja on sulle sanonu,sitten täytyy ravata diabeteslääkärillä/hoitajalla/ravitsemusterapeutilla/fysioterapeutilla,silmäpohjakuvaukset on erittäin tärkeät,meillä otetaan verikokeita enemmän kuin laki sallii,pitäisi pitää huolta liikunnasta,säännöllisistä ruokailuajoista,merkata vihkoon lukemat.. Asiat ei ole aina niin yksinkertaisia,tämä tauti vaatii paljon. 

8. "Ei tätä onneks tarvii enää hävetä,kun niin moni käy insuliineja hakemassa (apteekista)." - Suurin osa diabeetikoista on ihan avoin tälle sairaudelle,en näe mitään syytä siihen,miksi pitäisi hävetä.


9. "Jos mulla ois toi tauti,niin kyllä mä sitä osaisin hoitaa." - Harmi ettei ole mitään taikasauvaa,millä voisit näyttää. Kannattaa myös koputtaa puuta.

10. "Oi vitsi,mä haluaisin kans diabeteksen kun te saatte syödä noita hyvänmakuisia siripirejä ja koulussakin saatte extra välipaloja!" - Tätä lausetta kukaan diabeetikko ei halua kuulla. Valitettavasti mulle on kerran sanottu näin,olin ala-asteella ja juuri tuore diabeetikko. En mä sitä silloin ymmärtänyt,mutta nyt se pistää miettimään. Miksi ketään haluaisi sairastua tähän kamalaan tautiin? 

2 kommenttia:

  1. Ihan mahtava teksti ja oot niin asian ytimessä (y) Pumppulaisena voisin kans tuoda yhden kommentin esiin mitä töissä läväytettiin päin naamaa. "Onko sulla jotain pakkomielteitä sun tissejä kohtaan, kun koko ajan ronklailet sitä tissiväliä?" Ja mulla siis pumppu roikkuu rintaliivien keskiosassa ja kyllä se pumppu paidan läpi näkyy, mut tietyhän mul on pakonomainen tarve "hiplailla" mun tisuleita töissäkin, JUST!!! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ah,järjen jättiläiset ollut taas innokkaita :-D

      Poista

Risut ja ruusut ovat tervetulleita. Muistetaan kuitenkin asiallinen kommentointi.