torstai 9. heinäkuuta 2015

Mielipide: Teiniäidit

Oon katsonut kaikki Teiniäidit-sarjan tuotantokaudet ja päätin kirjoittaa oman näkemykseni kyseiseen asiaan. Jokaisella meistä on oma mielipiteensä,eikä niistä kannata pahoittaa mieltään.

Olen aina pitänyt teiniäitejä säälittävinä,huomionhakuisina ja raukkoina. Kuitenkin kun perehdyin asiaan enemmän ja katsoin joka ikisen jakson kys.sarjasta,mielipiteeni muuttui. Aloin todella miettimään,miten nuori ja vahva teiniäiti voikaan olla. Siinä on iso vastuu ja ennakkoluulot ovat suuret. Perhe ja ystävät ajattelevat,että mitenköhän äidin ja vauvan käy. Jaksaako nuori äiti varmasti? Mitä jos vauva viedään pois? Sarjaa katsellessa olen alkanut ymmärtämään teiniäitejä paremmin,sen kaiken pelon ja jännityksen. Ja kun nuori sitten kertoo vanhemmilleen/suvulleen/ystävilleen/poikaystävälle jne,on vastaanotto aina ensimmäinen: "ABORTTI! Et pysty kasvattamaan lastasi,oot itsekin vielä lapsi!" "Lasten ei kuulu saada lapsia","Miten elätät itsesi ja vauvan?".. Auts. Ei ihme,että nuoret ei uskalla kertoa asioistaan mitään kenellekkään,koska palaute on aina jyrkkä ja negatiivinen. Tietysti vanhemmilla,ja tämän ymmärränkin,on iso huoli,paljon kysymyksiä ja tunteet heittää laidasta laitaan. Kysyin omalta äidiltäni,miten hän reagoisi,jos olisin raskaana ja mulla ei olis diabetesta. Äippä vastas,että olisi mun tukena ja saisin itse päättää :) Onneksi suurin osa vanhemmista on ymmärtäväisiä tässä kohtaa,ketään ei voi pakottaa aborttiin,ELLEI siinä ole äidin tai vauvan henki kyseessä!

Mun mielestä se on rohkeaa ja upeaa,jos nuori päättää pitää vauvan. Ja se kertoo jo paljon aikuistumisesta,sillä samalla nuori äiti ymmärtää,että rällästelyt,harrastukset ja kavereiden tapaaminen jää pienemmälle tai kokonaan pois. Sarja antaa fiksun vaikutelman nuorista naisista,jokaisen pitäisi katsoa kyseinen sarja alusta loppuun. Mieti itse heräämistä siinä aamuyöstä,vauvalla on nälkä tai joku muu hätä,äiti tietysti herää vaistomaisesti rauhoittamaan lastaan. Kuinka moni siihen pystyisi? Ei ainakaan ne ihmiset,jotka juuri haukkuvat ja sortavat näitä nuoria äitejä. Olin itsekin joskus samassa veneessä,mutta onneksi päähäni tuli järkeä. Jos nuori haluaa pitää vauvansa,on siihen valmis koko loppuiäkseen ja on päättänyt,että näin seuraavat 18-vuotta minä olen vastuussa lapsestani,niin mun mielestä se on helvetin rohkea teko! Mulla on tällä hetkellä pari tuttua,ketkä on saaneet lapsen nuorena ja tänä päivänä ovat pitäneet lastaan kuin kukkaa kämmenellä! Miksi nuori ei saisi ryhtyä äidiksi? Miksi siinä pitäisi olla juuri tietty ikäraja,milloin niitä lapsia hankitaan? Se on jokaisen oma asia,ei kannata purkaa energiansa siihen,miten ja miksi tuo ja tuokin pitää lapsensa vaikka on itsekin vielä lapsi. Oon todella huono selittämään kirjoittaen,kasvotusten multa tulisi enemmän lauseita kuin kirjasta. 
En pidä siitä,että teiniäitejä halveksutaan,he ovat valintansa tehneet ja pysyvät siinä. Miksi siitä pitää tehdä niin iso asia,jos nuori haluaa pitää lapsen? Kertokaa ja perustelkaa mulle tämä. 

Ja sitten sarjaan > Mun lemppareiksi osoittautu Sanna,Roosa ja Demi. Nää naiset sai mut uskomaan siihen,että nuorikin voi olla oikein hyvä äiti ♥ 

Sannassa huokuu kaikki positiivinen asenne,energia ja iloisuus! Sanna jaksaa hymyillä,ottaa iisisti ja rauhoittua vaikka asiat olisi mahdottomia. Sannalla on vahvat mielipiteet ja osaa pitää niistä kiinni. Emran,Sannan poika on aivan ihana tapaus! Ekoissa jaksoissa aina hymyilin,kun Emran tuli ruudulle näkyviin. Sanna on todella fiksu mamma,toivon hänelle kaikkea hyvää jatkossakin! 

Roosan loppuraskaus näytti arveluttavalta,mutta sieltä tuli maailman suloisin tyttö,Sofia. Kun Roosa ekan kerran näytettiin ruudulla,näin heti,että Roosa on loistava roolimalli muille nuorille. Sofian isäehdokkaat-kohtaus mua hymyilytti,mutta en tuominnut. Yhden jakson alussa Roosa menee ystävänsä haudalle,joka oli muistaakseni viime jaksoissa mukana. Multa ihan oikeasti pääsi itku siinä kohtaa,ja se kun Roosa sanoi "sä tiedät etten mä oo mikään viherpeukalo,mut ei se sua haittaa,luulisin.." Niin ihana ihminen! Roosasta en löytänyt mitään tietoa netistä,vähän harmittaa,koska olisin halunnut tietää,mitä Roosalle ja Sofialle tänäpäivänä kuuluu. 

Demin blogia välillä seurailen,luen monta postausta yhteen jos olen missannut jotakin. Demi on aivan ihana pakkaus,tuun aina niin hyvälle tuulelle kun luen hänen blogiaan tai jos haluan katsoa Teiniäitien 2-tuotantokautta. Demillä on ihana ja rento asenne,rakastava kumppani ja supersöpö Viima-poika! Demin hymy on valloittava ja koko olemus Demissä on rauhoittavaa. Tykkään tosi paljon Demistä ja Demin blogista! On aina mukavaa seurailla,mitä koko perheelle kuuluu. Demin blogia pitäisi seurata ne,ketkä epäröivät teiniäitien suhteen. Demi on asiallinen nainen,en keksi hänestä mitään negatiivista. Demi on myös loistava esimerkki siitä,että tuleen ei saa jäädä makaamaan,vaan pitää nousta ylös ja jatkaa matkaa eteenpäin! Paljon terveisiä Demille ja hänen perheelleen <3
(psst,Demin blogia pääset seuraamaan tästä!)

1 kommentti:

  1. Teiniäideistä myös Sanna kirjoittaa blogia (:
    Olen itsekin katsonut kyseisen sarjan kaikki jaksot.

    mielipidettäni teiniäitiydestä en tässä viitsi julki tuoda.

    VastaaPoista

Risut ja ruusut ovat tervetulleita. Muistetaan kuitenkin asiallinen kommentointi.